چنار خونبار زرآباد قزوین

بقعه مطهر حضرت على اصغر فرزند بلا فصل امام موسى کاظم (ع ) و درخت چنارمقدس روستاى " زرآباد " همه ساله میزبان خیل عظیمى از زائران و مشتاقانى است که براى زیارت و عزادارى گردهم می آیند.طبق یک سنت دیرین هر ساله مردم روستاى زرآباد و هزاران زائر در قالب دسته هاى عزادارى، شب عاشورا گرداگرد درخت چنار خونبارى که در صحن این امامزاده روییده حلقه زده و ضمن عزادارى و سینه زنى دراولین دقایق صبحگاه عاشورا شاهد چکیدن مایعى سرخ فام از شاخسار این درخت می شوند. به اعتقاد اهالى این روستاو طبق روایات منقول درخت کهنسال و مقدس زرآباد در روز عاشوراى سال۶۱ هجرى که شهادت حضرت امام حسین (ع ) بوقوع پیوست و خون مقدس حضرتش دشت کربلا را گلگون کرد، میزبان یکى از مرغانى بود که از سوى خداوند مامور شده بودند تا با آغشته کردن خود به خون سیدالشهدا پیام سرخ شهداى کربلا را به سراسر جهان برسانند. یکى از آن مرغان به این دیارآمده و باپرهاى خونین خود بر روى شاخسارهاى درخت چنار "روستاى زرآباد" نشست .
این درخت سالهاست که در کنار امامزداه قرار دارد و دقیقاصبح روز عاشورا از تنه آن خون جارى می شود. این درخت با۱۰ متر قطر و۳۰ متر ارتفاع داراى قداست خاصى در بین اهالى روستاى زرآباد می باشد که هرساله به محل تجمع زوار و عاشقان اهل بیت تبدیل می شود.  این درخت هرسال درصبح عاشورا خون چکانى می کند و به همین جهت عاشقان زیادى از سراسر کشور وهمچنین ازکشورهاى مختلف جهان از قبیل پاکستان ، هند، بحرین ، افغانستان ،کویت و امارات براى دیدن این درخت به این منطقه می آیند.
سال گذشته حدود۲۲ هزار نفر در شب عاشورا ازاین درخت دیدن کردند .
روستاى "زرآباد" از توابع بخش "رودبار الموت "در۸۵ کیلومترى شمال قزوین
واقع شده است . به نقل از ایرنا
عکسهای دیگرhttp://www.iranqpg.com/zarabad/?n=4

نظرات 3 + ارسال نظر
علی دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 08:45 ق.ظ

به اين درخت فقط بعضی از روستاييان قزوين اعتقاد دارند. آن قمه زدن هم فقط به عده کمی مربوط می شود که گرايشات قبيله ای و طايفه ای در آنها قوی است. اما تمثال؛ کار بچه شهر است. اين دو باصطلاح انحراف؛ از يک جنس نيستند و در يک مسير هم نيستند.

محمد شکوهی دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 06:50 ب.ظ http://matsecret.blogsky.com

ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام.ام

موافقم

امیر حسین دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 09:37 ب.ظ http://bezanberim.co.sr

سلام مرسی که سر زدی من لینک شما رو گذاشتم....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد