بازار داغ سکه

بازار سکه ، حسابی سکه شده و دیروز یکباره 30 هزار تومان قیمت آن افزایش یافت.امروز هم تا الآن ، حدود 5 هزار تومان دیگر گران شده است. قبلا" هم در یکی از پستها اشاره ای به روند روبه افزایش قیمت جهانی طلا و افزایش داخلی آن کرده بودم .آن موقع نرخ هر اونس طلا هنوز به 500 دلار نرسیده بود اما الان از مرز 600 دلار هم گذشته است.

هرچند قیمت جهانی در روند روبه افزایش قیمت طلا و سکه داخلی عامل مهمی می باشد اما جهشهای ناگهانی اخیر سکه هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد. چرا که قیمت هر انوس طلا ظرف همین دو روز از 600 دلار به 609 دلار رسید یعنی 5/1 درصد افزایش اما سکه یکباره از 167 هزار تومان به 200 هزار تومان افزایش یافت.

اما یک روند دیگر را هم ببینیم نرخ سکه در آذر ماه بطور میانگین 123 هزارتومان بود و امروز بعد از چهار ماه به بیش از 200 هزار تومان رسیده است.

کسانی که در بهمن ماه پول خود را به خرید فیش موبایل اختصاص دادند اگر سکه خریده بودند ( قیمت سکه 144 هزار تومان بود) در مدتی کمتر از دو ماه 40 درصد سود عاید خود کرده بودند.

این نشان دهنده یک اقتصاد شکوفاست !‌نه؟

چرا این سیکل معیوب اقتصادی در یک چرخه بسیار کوتاه در حال گردش است. درست سال 73 تب سکه تمام مملکت را دربر گرفت .مردم برای خرید سکه شبها تو صف می خوابیدند. ناچار بانکها مانند موبایل اقدام به پیش فروش سکه کردند.حالا بعد از 12 سال دوبار همان اوضاع و احوال رخ داده است.چرا؟

اولین عامل اوضاع و احوال غیر قابل پیش بینی سیاسی مملکت است. دومین آن برنامه (بی برنامه) دولت جدید است که سال خوش آن از همین بهار رخ نموده است. این دو فاکتور باعث شده بازار سرمایه کشور به رکود چندین ماهه فرو رود و تقاضاهای کاذب و سفته بازیها دوباره رشد پیدا کند.

کاهش دستوری نرخ بهره بانکها و تزریق دلارها نفتی به بازاری که توان جذب آن را ندارد در این هاگیرواگیر نقش بنزین بر آتش را بازی می کند. مطمئن باشید این روند به همه اقتصاد (اگر اقتصادی بماند) تسری خواهد یافت و همان تورم افسار گسیخته ای که همه اقتصادانها در پی تصویب بودجه هشدار آن را می دادند فراگیر خواهد شد

نکند تصور کرده اید وامهای کم بهره بانکها را به من و شما می دهند .خیر  !! وامها را همان کسانی خواهند گرفت که از محل حساب ذخیره ارزی بنام سرمایه گذاری ، پول مملکت را بردند و در سوئیس زمین خریدند.

کدام حمایت از جوان و ازدواج جوانان ، وامها فقط مانند جنس تو ویترین شده که نمی شود به آن دست زد (هم یکی مانده) حالا بیچاره آنهائی که می می خواهند در این اوضاع و احوال خرید عروسی کنند .طلا گرمی 15 هزار تومان ، آخر دیگر توانی باقی می ماند.

نظرات 2 + ارسال نظر
محبوب سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 03:48 ب.ظ

این حق مسلم ماست!!!

سروش سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 06:53 ب.ظ http://clickit.blogsky.com

ما که هر چی به این دوستان پول دارمون گفتیم برن سکه بخرن ٬ گوش نکردن !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد