گورستان


بهشت زهرا در سال ۱۳۴۹ تاسیس شد.اولین متوفی شخصی  بنام محمدتقی خیال بود که درقطعه ۱ردیف۱شماره ۱دفن شد.
تهران سه گورستان دیگر به نامهای مسگرآباد ؛ظهیرالدوله و ابن بابویه نیز دارد.
در ابن بابویه اشخاصی چون علی اکبردهخدا ؛حسین فاطمی؛غلامرضا تختی؛میرزاده عشقی دفن شده اند .محمد مصدق و شاه نیز وصیت کرده بودند که در این مکان دفن شوند.

ظهیرالدوله که در منطقه تجریش قراردارد و سیل سال ۱۳۶۶قسمتی از آن را تخریب کرد وسعت کمی دارد اما مشاهیر بزرگی در آن دفن شده اند.
بزرگانی مانند ابوالحسن صبا ؛سعید نفیسی ؛فروغ فرخ زاد؛رهی معیری؛مرتضی محجوبی ؛قمرالملوک وزیری ؛روح الله خالقی ؛ که خداوند همه درگذشتگان را مورد مغفرت خود قراردهد.
نظرات 5 + ارسال نظر
نرگس شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:47 ق.ظ http://azrooyesadegi.blogsky.com

سلام
فعلا که شدیدا نیازمند به یه گورستان دیگه هستیم. اولین کسی که اونجا در درقطعه ۱ردیف۱شماره ۱ دفن میشه کیه؟؟

حاجیه شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:52 ق.ظ http://www.hajieh.blogsky.com

سلام !!!
ممنون از این اطلاعاته جالبتون ولی من از قبر و مرگ خیلی می ترسم و ترجیح مدم در بارش حرف نزنم !!!
****** شاد باشید *******

پسر نیمه شب شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 02:08 ق.ظ http://midnightboy.blogsky.com

سلام داداش.
دستت درد نکنه . مطالب خیلی جالبی می نویسی من که وبلاگ خودمو ول کردم همش منتظرم که شما مطلب جدید بنویسی.

زنده باشی .

لیلا شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 06:49 ب.ظ http://masileeshgh.blogsky.com

نه!
هرگز شب را باور نکردم
چرا که
در فراسوهای ِ دهلیزش
به امید ِ دریچه‌ئی
دل بسته بودم.










وحید دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:13 ب.ظ

مجید جان با سلام و خسته نباشید٬
همانطور که قول داده بودم مشتری دائم نوشته های شما هستم ولی نمی دونم چرا علیرغم قول دومم هیچوقت کامنتم نمی آمد تا اینکه مطلب شما در مورد گورستان بهشت زهرا (س) را خواندم و دیدم از انصاف بدور است که از اولین متوفی آن یادی بکنیم ولی از بنیان گذار آن ذکری نرود خاصه که بنده با ایشان نسبت فامیلی هم دارم (ایشان دائی مادر بنده می باشند).
البته پیشاپیش این را هم اضافه کنم که قطعآ جنابعالی اطلاعاتی در این خصوص نداشته اید و خدای ناکرده سوء تفاهم نشود.
القصه٬ کار ساخت گورستان بهشت زهراء از سال ۱۳۳۹ توسط آقای حسن اسماعیلی شروع و در سال ۱۳۴۹ خاتمه یافت.
ایشان خود در مصاحبه با نشریه گنج کهن (نشریه داخلی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران٬ شماره دوم ص ۷) این مسئله را اینگونه بیان می کنند:
من در مسافرتی که در همان سالها به مشهد مقدس داشتم یک شب خواب دیدم که مشغول ساخت گورستان هستم و از اینجا بود که تصمیم گرفتم یک گورستان مدرن برای تهران بسازم و در مسافرتی که به اتریش داشتم از گورستان معروف آنجا هم بازدید و الگو برداری کردم.
تمام کارها توسط پرسنل شهرداری انجام شد و نکته جالب اینکه سر درب بهشت زهراء (س) را یک مسیحی ایرانی ساخت و این هموطن بابت کار زیبایی که انجام داد دستمزدی هم دریافت نکرد!!
از دیگر کارهای ایشان در سمت مدیر کل پارکها و فضای سبز شهرداری تهران هم می توان به احداث پارکهای ملت٬ نیاوران٬ ونک و جوادیه اشاره کرد.
ایشان در حال حاضر در قید حیات و در تهران ساکن هستند که از خداوند منان طول عمر ایشان را آرزومندم.
با تشکر از وبلاگ جالب و خواندنی شما
وحید

وحید جان سلام
از مطلب جامع و کاملت بسیار سپاسگذارم.اصلآ کامنت شما باعث شد اصل مطلب وبلاگم به حاشیه برود .
همچنان ما را از اطلاعاتت بهره مند ساز
موفق باشی
مجید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد