کوله پشتی

ساعتی پیش در برنامه کوله پشتی شبکه سه سردار رادان رئیس پلیس تهران در مورد طرح امنیت اجتماعی سخن سرائی می کرد. اوج مطلب آن زمان بود که بحث مصادیق اقدامات اخیر نیروی انتظامی به میان آمد و حسنی عنوان کرد که آیا این درست است فرمانده نیرو انتظامی بیاد تو تلویزیون و در مورد اندازه فاق شلوار پسرها و کوتاهی مانتوی دختران سخن بگوید؟ بعد از آن از رفتار ناپسند ماموران نیروی انتظامی با خودش در پارک ملت گفت و خطاب به سردار گفت آیا شما دیده اید که مامورانت به دختر جوان لگد می زنند و یا با زور سوار ماشینش می کنند .آیا دیده اید با دختران دیگر که مثل بید می لرزند چه می کنند؟می دانید ماموران شما با چه لحنی با مردم سخن می گویند؟ اگر نمی دانید بدانید فقط به خود من که توی پارک نشسته بودند می خواستند دستبند بزنند و ببرند تا حالم را جا بیاورند.

در آستانه اجرای مرحله جدید بقول خودشان امنیت اجتماعی که از اول مرداد شروع میشه این برنامه زنده تلویزیونی و این مجادله صریح در تلویزیون در نوع خود بی سابقه بود. گرچه سردار رادان مرتب از نظر خواهی ها سخن می گفت و از رضایت مندی مردم فرزاد حسنی در مقابل گفت بقول خودتان 85 درصد مردم موافق این طرحند آیا تمام این برخوردها برای 15 مردم انجام می شود؟ آیا اینها جزئی از جامعه ما نیستند؟

این سردار مقتدر نظام گفت شما کمی احساساتی شدید ولی بدانید ما در این راهی که برگزیده ایم با هیچ شخص تعارف نداریم.

حاال قراره فردا شب این بحث با حضور قاضی مرتضوی ادامه یابد.

 

سیمین دانشور بانوی بزرگ داستان نویس ایرانی از پنجشنبه در بیمارستان پارس بستری شده است. برای سلامتی او دعا کنیم

فکر پریدن

خیال خام پلنگ من به سوی ماه، جهیدن بود
و ماه را زبلندایش به روی خاک کشیدن بود

پلنگ من دل مغرورم پرید و پنجه به خالی زد
که عشق ماه بلند من ورای دست رسیدن بود

گل شکفته خداحافظ! اگر چه لحظهء دیدارت
شروع وسوسه ای در من به نام دیدن و چیدن بود

من و تو آن دو خطیم آری، موازیان به ناچاری
که هر دو باورمان زآغاز به یکدگر نرسیدن بود

اگر چه هیچ گل مرده دوباره زنده نشد اما
بهار در گل شیپوری مدام گرم دمیدن بود

شراب خواستم و عمرم شرنگ ریخت به کام من
فریبکار دغل پیشه بهانه اش نشنیدن بود

چه سرنوشت غم انگیزی که کرم کوچک ابریشم
تمام عمر قفس می بافت، ولی به فکر پریدن بود

مرگ رئیس خبرگان

آن گونه که درخبرها آمده حال عمومی ایت الله مشکینی رو به وخامت گرائیده و حتی بعضی سایت از مرگ وی گفته بودند.اما گویا علائم حیاتی وی قطع و با دستگاه او را نگه داشته اند.

موضوع کسالت ایشان از مدتها قبل مطرح بود و در اجلاس های اخیر خبرگان بسیاری سخنان پرت و پلائی که از سوی ایشان مطرح می شد به همین موضوع کسالت و بیماری ایشان مرتبط می کردند

حال با مرگ او صندلی خالی ریاست مجلس خبرگان رهبری محل نزاع قدرتمداران خواهد شد.در جائی که رفسنجانی نیابت رئیس خبرگان را یدک می کشد نفر دیگری بنام مصباح یزدی نیز مدتها ست که وارد این هماورد شده و با پشوانه دولت نهم برای خود جایگاه والائی را تصور میکند. نمی دانم چرا اینقدراز این آدم یا بهتر بگم از افکارش وحشت دارم .حال معلوم نیست رقابت رفسنجانی و رقبائی دیگر از جمله مصباح یزدی به کجا خواهد انجامید بایست صبر کرد. شایدتوصیه رهبر برای انتخاب رئیس اجلاسی که برای نظارت او تشکیل شده کارساز شود. آخر مگر نمی دانید اینجا ایران است.

قبه نور ولایتی کیست ؟

مجادله بین لاریجانی و ولایتی خیلی با مزه شده ، موضوعاتی مانند "قبه نور" "فرصتهای سوخته" "اول شلیک بعد هدف گذاری" و "خشکسالی" از نکات جالب مطالب پاسخ اخیر لاریجانی است. آنجا که می گوید:

 

در منطق کاری ولایتی، ابتدا باید تیر را رها کرد و هرکجا اصابت نمود دور آن را خط کشید و آن را هدف اعلام کرد و برای آن پیروزی جشن گرفت و تیرانداز را تشویق نمود، این هم مسلک «قبه نوری» است که آقای ولایتی در تمام طول 16 سال وزارت خارجه و پس از آن همواره عمل کرده و می کند.

 

جالب است یکبار در مجلس اول که رهبر آن زمان رئیس جمهور بود و او را بعنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کرد خاتمی به مخالفت صحبت کرد و رای اعتماد نگرفت پس از رئیس جمهور شدن خاتمی و عدم قبول ولایتی بلافاصله به عنوان مشاور عالی رهبری در امور بین الملل تعیین شدو کماکان همین عنوان را یدک می کشد.حالا لاریجانی که گاهی به نظر می آید مسئله فیزیک حل می کند و برای شنونده قابل فهم نیست ، به گونه ای شفاف همه چیز را حاضر و آماده برای شنونده بیان می کند.

البته وقتی ولایتی کنار گذاشتن لاریجانی را به توصیه وزارت اطلاعات مرتبط می کند و پای ری شهری را به میان می کشد می بایست منتظر چنین پاسخی باشد.

حالا باید منتظر پاسخ ولایتی ماند که در سایه قبه نور از این فرصت چگونه بهره برداری خواهد کرد.

*******

 

قراره شجریان 6 شب کنسرت برگزار کنه. اگر مایل به خرید بلیط کنسرت او هستید از امروز از طریق سایت دل آواز ثبت نام نمائید.