حکم برائت دانشجویان

حکم برائت دانشجویان زندانی امیر کبیر خبر خوبی در آستانه عید قربان بود. هر چند از روز اول مشخص بود تمام این جریانات و بگیر ببندها یک سناریوی شکست خورده است.

تعدادی نشریه با یکسری مقالات یکسان منتشر شد که از دید آقایان حاوی توهین و افترا بود.حالا با حکم صادره سوال باقی می ماند که پس چه کسی اینها را چاپ کرده؟

این همان سوالی است که بعد از دادگاه کوی دانشگاه و دادگاه زهرا کاظمی نیزباقی ماند و پاسخی برای آن پیدا نشد.

 

عیدتان مبارک

کام جهان

کام جهان از تو و این سوز نهان از من
عیش مدام از تو و این اشک روان از من

ناله شبها ز من و بزم طرب از تو
بخت جوان از تو و غم های جهان از من

 


آق محمود دیشب همه را سر شوق آورد دست هر چی اقتصاد دان بود از پشت بست. آنچنان در باب تورم و برنامه سخن گفت که همه حیران  شدند. همین اندازه که پذیرفت که تورمی وجود داره جای شکرش بسیار است اما نگفت تقصیر اوست بلکه تقصیرها را به گردن بانکها انداخت مثلا بانک مسکن چون وام مسکن می دهد و بانک مرکزی که چک پول چاپ کرده اما نگفت اینهائی که نام می بره سرشون تو کدوم هیات دولت می جنبه.

امروز هم راهی حج شد. خودش خودشو دعوت کرد. وقتی تو کنفرانس مطبوعاتی می گه اگر دعوتم کنند می روم یعنی همین دیگه.رو که نیست .

گوهرزندگی

ما از خدای گم شده ایم ، او به جستجوست

چون ما نیازمند و گرفتار آرزوست

گاهی به برگ لاله نویسد پیام خویش

گاهی درون سینه مرغان به های و هوست

در نرگس آرمید که بیند جمال ما

چندان کرشمه دان که نگاهش به گفتگوست

آهی سحرگهی که زند در فراق ما

بیرون و اندرون ، زبر و زیر و چارسوست

هنگامه بست از پی دیدار خاکیی

نظاره را بهانه تماشای رنگ و بوست

پنهان به ذره ذره و نا آشنا هنوز

پیدا چو ماهتاب و به آغوش کاخ و کوست

در خاکدان ما گهر زندگی گم است

این گوهری که گم شده مائیم یا که اوست

 

اقبال لاهوری

تبرج

بر اساس اعلام رییس پلیس پایتخت، استفاده از پوتین‌های بلند، کلاه بدون مقنعه یا روسری، پوشیدن پالتو یا کاپشن کوتاه بدون مانتو، لباس‌های تنگ و چسبان به جای مانتوهای مناسب از جمله مصادیق بدپوششی در فصل زمستان است.

وی عنوان کرد پوتین بر روی شلوار از لحاظ شرعی نوعی تبرج به شمار می‌رود و بر این اساس با توجه به این که تبرج از مصادیق بد پوششی است، با این قبیل موارد نیز برخورد خواهد شد، چراکه برای نمونه قرار گرفتن چکمه بر روی شلوار به دلیل نشان دادن بخشی از برجستگی‌های بدن از مصادیق شرع است و تبرج به حساب می‌آید.

 

کلمه «تبرّج» که در قرآن آمده، از کلمه «برج» گرفته شده و به معنای ظاهر شدن در برابر مردم است؛ همان‏گونه که برج قلعه، برای همه هویداست.

شهید مطهری در این رابطه می گوید : « از این دستور می توان فهمید هر چیزی که موجب جلب توّجه مردان نامحرم گردد ،ممنوع است»

 

اما مسئله آنست که امروزه چه کسی مصادیق تبرج را مشخص می کند. در زمان بستن مطبوعات و روزنامه ها وقتی قاضی مزتضوی استناد به قانونی مربوط به 40 سال پیش کرد که مربوط به اراذل و اوباش بود و روزنامه را معادل سلاح قلمداد کرد اصطلاح باستانشناسی در کاوش قوانین را یک نفر بکار برد حالا هم اینها هر جور که دلشان بخواهد از شرع و عرف و آیه و روایت برداشت و تفسیر می کنند. و آنچه را خود لایق آنند را در این تفسیر می گنجانند همانگونه که پوتین روی شلوار و کلاه عامل تحریک جامعه به حساب می آورند.

اما یه مطلب اینها که این مصادیق را تعیین می کنند قبلا کجا آن را تست کرده اند؟