بحران اقتصادی آمریکا

این روزها از بحران اقتصادی در آمریکا صحبت می شود.بحرانی که گویا کشورهای دیگر دنیا را هم تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری خود را آماده شرائطی سخت تر کرده اند.

در گزارشاتی که می خوانیم اشاره به بحران  دهه 1930 اشاره می شود .بحرانی که در متون اقتصادی بسیار به آن پرداخته شده است.

اما یک اقتصاد دان در تحلیل وقایع آن زمان می گوید "در سالهای دهه 1930اقتصاد آمریکا وارد رکود شد و بازار سهام این کشور سقوط کرد. در این سالها وضعیت اروپا بهتر از آمریکا بود و در این میان آلمان شرایط مناسب تری داشت.این بحران ادامه داشت تا اینکه در سال 1936 آلمان میزبان بازی های المپیک شد و توانست از این میزبانی درآمد کلانی به دست آورد. این مساله سبب شد تا آمریکا برای بهره گیری از اوضاع نسبتا" بهتر اقتصادی آن قاره جنگی بزرگ را به رهبری هیتلر راه اندازی کند. این جنگی بود که جهان را زیرو رو کرد و بعد از اتمام آن و ویرانی اروپا ، آمریکا به تامین کننده اعتبار لازم برای بازسازی بدل شد."

اما نتیجه گیری اعلام شده قابل توجه است. این اقتصاد دان می گوید" هم اکنون نیز وضعیت اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان نسبتا" مشابه  است.آمریکا در شرایط رکود قرار گرفته است و در مقابل قاره آسیا به خصوص کشورهای چین و هند رشدی چشمگیر را تجربه کرده اند. امسال نیز چین میزبان المپیک است و باید انتظار حادثه ای باشیم که دوباره جهان را متحول کند."

آمین نماز باران

دیشب که تلویزیون خبر انفجار حسینیه ای در شیراز را بعنوان"خبری که هم اکنون به دستمان رسید" اعلام کرد.و به همین اندازه هم بسنده کرد. بی اختیار بیاد حسینیه  هائی افتادم که درسالهای گذشته در قم، کرج، بروجرد تخریب شدند افتادم. اما هیچکس بعنوان خبر فوری به آن نپرداخت چراکه حکم حکومتی بر آن قرار گرفته بود تا دراویش محق به داشتن حسینیه ای نباشند.

امام جمعه شیراز گفته بود همه نمازی که ما میخوانیم یکطرف، یک آمین رهبری هم یکطرف (کدام طرف؟) . حالا بعد از برگزاری نماز باران، حسینیه منفجر شده و عده ای کشته و مجروح می شوند حالا معلوم نیست کسی آمین گفته است یا نه.

درد من

درد من حصار برکه نیست

درد من زیستن با ماهیانی است که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده ...

تسهیلات به سایر بخشها

صبح اول وقت کیا زنگ زده می گه: خبر را خوندی؟ می گم نه!؟ تازه رسیدم بعد هم اوضاع و احوال ما مثل شما نیست  که صبحانه را با نون بربری دو رو خاشخاشی ! و پنیر پرورده  پشت میزم بخورم و نگاهی به خبرهای روزنامه ها بندازم. گرچه باید اعتراف کنم که یه زمانی هم خودم تو این دارو دسته بودم ولی خیلی وقته که توبه کردم و الان صبحانه خورده نخورده به کارم می پردازم و اگه فرصت بشه نیم نگاهی هم به صفحات وب بندازم.

گفتم حالا چی شده ؟

گفت جلوی وامتون را گرفتن.

کی همچین ... کرده؟

خوب معلومه پرزیدنت. صفحه 8 روزنامه دنیای اقتصاد را بخوان.

خبر از این قراره که دولت تصمیم گرفته برای تامین مالی 98 شرکت که آنها را نام برده از راهی غیر از منابع بانکی اقدام نماید.به بیانی بانکها دیگر از منابع خود به این شرکتها وام نخواهند داد. و پیشنهاد شده از طریق اوراق مشارکت، ‌انواع سکوک، فروش سهام و غیره این کار انجام بگیرد.

می بیند؟ چقدر مصوبه جامع و کامل و راهگشائی است. اول همه چیز را قطع می کنند و پیشنهاد می دهند تا ظرف سه ماه راه حلی برای آن پیدا کنند تازه اگر نشد درخواستشان را به معاون اول رئیس جمهور بفرستند تا شاید استثنا قائل شوند.

در مصوبه آمده این کار بخاطر ‌آزادسازی منابع بانکی از تسهیلات کلان و اختصاص آن به سایر بخش‌ها وتقویت تولید در بخش‌های اقتصادی انجام می شود. مگر این 98 شرکت تولیدی نیستند مگر در کار اقتصادی و اشتغال انجام نمی دهند؟

نکته اصلی "سایر بخش ها" ست. همان جا که خیلی کارها اقتصادی از جمله بیزینس شکر میوه گوشت و غیره انجام می شود.