شب یلدا را جاری نگه داریم

امروز آخرین روز پائیز است یادتان باشه جوجه هاتونو بشمارید

 

تپشهای قلبم را به باور خاطره هایم پیوند می زنم ،
و سرزمینی را که همزاد با خاک است و کهن تر از تاریخ ، برای نوباوگان خاک و تازه به دوران رسیدگان تاریخ زمزمه می کنم .
زمزمه می کنم که :
من از نسل شب شکنان روزگارم ،
من از نسل نورآفرینان پاک ،
از سلاله پاک آریائیان بردبارم ،
منم میراث هزار ساله زمین ،
همان ازشرق تا غرب گسترده آغوش ،
همان پیام آور مهر و دوستی ،
همان گرفته در فش آشتی بر دوش
نه خود ستیزم ، نه دیگر ستیز
مرا و یادگاران مرا به نیکی یادآر
که یادگار یادگاران من ، همه شادی است و شادمانی ؛
. . .

شب است و گیتی غرق در سیاهی
شب بلند است و سیاهی پایدار ، ولی
باور به نور و روشنایی است ،
که شام تیره ما را ، از تاریکی می رهاند
و از دل شبهای یلدا ، جشن مهر و روشنایی به ما ارمغان می رساند
تیرگی هاتان در دل نور خاموش باد ،
شب یلدا را به نور قرنها قدمت جا
ری نگه داریم . . . .

 

صدای پای یلدا آرام آرام به گوش می رسد . پدربزرگها و مادر بزرگها خانه را برای استقبال از فرزندان می آرایند و فرزندان و نوه ها نیز از آن سوی برای دیدار بزرگان خانواده بی قرارند .

برگزاری مراسم یلدا ، آیینی خانوادگی است و گردهمایی ها به خویشاوندادن و دوستان نزدیک محدود میشود .

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

تدارک یلدا

فردا شب شب یلداست ، سنتی زیبا که در فرهنگ ما هنوز باقیست و از بین نرفته  ، همت کنیم و آن را حفظ کنیم.

اگر هنوز تدارک این شب را ندیده اید کار را به فردا نیندازید ، چون باید برای خرید هر چیزی مثل آجیل و شیرینی و میوه مدتها تو صف بایستید .تازه جنس خوب هم عایدتان نمی شود.همین امروز اقدام کنید. بچه ها را هم در تدارک این شب شریک کنید.آنها این لحظات را بسیار دوست دارند . شادی آن را برایشان ماندگار کنید تا آنها نیز چنین سنت کهنی را در دلهاشان نگهدارند.

درست است از کرسی و سماور چای و چراغ گرد سوز دیگر خبری نیست اما با هم بودن از همه شیرین تر است. پیشنهاد می کنم تلویزیون را هم خاموش کنید و هر چند نفر هستید با هم ، هم صحبت شوید . لازم هم نیست تدارک وسیع ببینید ، چون فلسفه آن همین کنار هم بودن است نه شکم را پر کردن. اگر هم دنبال هندوانه بودید و خواستید خوب در بیاید حتما سری به میدان بهارستان روبروی مسجد سپهسالار بزنید .

قدر این لحظات را بدانید

انتخابات عراق

انتخابات مجلس عراق برگزار شد. آمریکا به واسطه پیشبرد برنامه های خود به منظور پایه ریزی دموکراسی صرفنظر از اینکه چه گروهی برنده آن باشد احساس پیروزی می کند ودولتمردان  ایران هم از پیروزی ائتلاف بزرگ سرخوش اند.این سرخوشی شاید به این امید است تا با پیروزی این گروه که به جهت شیعه بودن وجه اشتراکی با ما دارند بتوان اندیشه های مطلق گرایانه ، همانند آنچه در ایران حاکم است، در آنجا نیز برپا شود.

اما باید بدانیم آمریکا حق بزرگی به گردن عراقی ها دارد ، گرچه در این دوسال و اندی از سرنگونی صدام ، ظلم و ستم زیادی بر این مردم رفت اما نباید این را از نظر دور داشت که هر چه از ترور و خشونت که بر سر این مردم می آید از ناحیه همان اقلیتی است که سالیان سال بر این کشور حکومت کردند و الان قدرت خود را از دست رفته می بینند. آمریکا آمده است که بماند و تمام سعی خود را بر آن بکار خواهد بست.

در تمام این مدت شمال عراق بجز حرکاتی اندک وضعیت آرامی را گذرانده است .کردها با اتحاد و تجربه های سالیان دور به سرعت به سمت پیشرفت و ترقی حرکت می کنند. دور نیست که یکی از قطبهای بزرگ اقتصادی و تجاری در کنار ما سر بلند کند . شرکتهای بزرگ دنیا دعوت به سرمایه گذاری در آنجا می شوند و خیلی زود نیروهای کار به آن سو روانه خواهد شد.

علی رغم تمام نا امنی ها در عراق تمام گروهها توانستند در این انتخابات کاندید معرفی کنند حتی آنانی که مخالف این روند بودند و ما با ادعای داشتن انتخابات آزاد ! با حسرت به آن می نگریم.

 

این مرز و بوم

دیروز روزنامه شرق مطلبی داشت تحت عنوان" سالانه سه میلیون دختر آفریقایى ختنه مى شوند".بخوانید.سوالی که ممکن است درهمان ابتدا ذهن خیلی ها برسد این است ، ختنه دختران؟

درست است !  کنجکاو شدم و جستجو کردم

دردناکتر آن بود وقتی  که فهمیدم در همین ایران ما هم این مسئله رواج دارد. وقتی گزارش خانم بنی یعقوب را بخوانید به عمق فاجعه پی می برید. حال این گزارش از زنان بندر کنگ تهیه شده ، مطمئنا نقاط دیگری نیز چنین شرائطی حاکم خواهد بود.

نمی دانم به این مناطق سفر کرده اید یا نه ؟ من حدود 10 سال پیش به همین بندر کنگ رفتم . این بندر نزدیک بندر لنگه است .همانند این بندر ، بندر دیگری است بنام بندر خمیر ، که بسیار نزدیک به هم هستند.بافت جمعیتی همه اینها یکسان است. مردم در بدترین وضعیت موجود زندگی می کنند. تو بازار غیر از ماهی ، مغازه هائی را پیدا می کنی بنام بوتیک که برخی اجناس ته لنجی مانند عطر و ادکلن و البسه درآن یافت می شود. کوچه هائی کثیف و آلوده ، در عوض مساجدی تمیز که  تمیزی آنها و سفیدکاریشان در بین ساختمانهای فرسوده  کاملا نمایان است.

حال در این جامعه ، اعمالی انجام می شود که از بشریت به دور است ، حتما وضع مردم آفریقا از این هم فلاکت بار تر خواهد بود . اینان در کنار مشکلات معیشتی ، مشکلات فرهنگی عمیقی دارند که بر باورهای غلط شکل گرفته است. تحلیل دیگری از این گزارش را اینجا بخوانید.