تعارفات


 

تصورکنیددر یک میهمانی سر سفره غذا در حالیکه مشغول خوردن غذای خود هستید میزبان جهت بجا آوردن احترام خاصه با هدایت طرف دیگر سفره به یکباره کفگیر برنج را در بشقاب شما خالی می کند و دو تا تکه گوشت مرغ درشت نیز روی آن می گذارد.شما که سیر شده بودید و قصد کنار رفتن از سفره  راداشتید با چنین صحنه دهشتناکی روبرو می شوید.حال می مانید که با این پروژه چکار کنید.اگر بشقاب خود را نیمه کاره رها کنید که به ساحت مقدس سفره و میزبان بی احترامی کرده اید و اگر بخواهید به خوردن  ادامه دهید که شرائط بسیار سخت می شود.

 

اگر در یک میهمانی میوه هائی که در بشقاب جلوی شماست دست نخورده باقی بماند میزبان پس از اصرارهای فراوان ؛ به یک باره با یک کارد ،میوه های موجود در بشقاب جلوی شما را زخمی می کند تا شما در رودربایستی قرارگفته و آنها را بخورید.

نمی دانم شما این رفتار را چه می نامید اما من آنرا« میهمانی رفتن با اعمال شاقّه» می دانم.

وقتی سفره ای پهن شده و انواع اطعمه و اشربه مهیاست و شما دعوت به خوردن می شوید اینکه می خواهند همه مدل خوراکی را به کام شما بریزند نمی دانم چه صیغه ای است؟

 

تعارف به معنی خوش آمد گوئی است وتعارفات که جنبه زیبای فرهنگ ما را شامل می شود گاهی بعلت افراط در آن چهره زیبای خود را از دست می دهد.

البته کسانی که خود زیاد تعارف می کنند یا به قولی اهل تعارفند دوست دارند دیگران نیز اینگونه با آنها رفتار کنند و اگر با فردی روبرو شوند که اینگونه نیست رفتار اورا حمل بر بی احترامی و بی توجهی به خود می گذارند.

اما عده ای آنقدر  در این کار افراط می کنند که انسان دوست دارد زودتر از دست آنها خلاص شود به بیان دیگر اینگونه رفتار کردن بیش از اینکه جاذبه داشته باشد دافعه دارد.

 در چنین شرایطی انسان احساس می کند تمامآ زیر ذره بین قراردارد و هیچگونه آزادی عملی ندارد.

چرا نمی خورید، چرا کم خوردید، بیشتر بردارید، چرا کم برداشتید، تعارف می کنید ؟! ، تورو خدا ببخشیدا ؛  ببخشید پشتم به شماست ،ببخشید مزاحم شدم و…..

تمام اینها و خیلی چیزهای دیگر مواردی است که هر روز می شنویم و همه نشانه احترام و توجه به طرف مقابل است اما اگر از حد خوش بیشتر شود ناپسند است .

 

نظرات 3 + ارسال نظر
مهدیس یکشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:38 ق.ظ http://mahdis.blogsky.com

سلام
چه جالبه خیلی بامزه است
وبلاگ دلنشینی دارید
موفق باشید

کیمیانت یکشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:38 ق.ظ http://kimiyanet.blogsky.com

دوست گرامی : با تشکر از وبلاگ خوبت .
اگر به کارت اینترنت احتیاج داشتی یک سری هم به ما بزن !

لذت اتصال پرسرعت56K، ارزان، بدون اشغال ، بدون فیلتر و با پشتیبانی 24 ساعته را احساس کنید.

[ بدون نام ] یکشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 10:28 ق.ظ http://masileeshgh.blogsky.com

جان می دهم به گوشه ی سر نوشت
سر را به تازیانه ی او خم نمی کنم
افسوس بر دو روز ی هستی نمی خورم
زاری بر این سراچه ی ماتم نمی کنم...
من راه آشیان خود از یاد برده ام
با من تلاش کن که بدانم نمرده ام.....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد