دفاعیات

علمای جامعه شناسی که در خصوص انقلابها نظریه پردازی کرده اند بر اساس مطالعه انقلابهای جهان یک چنین جمع بندی دارند که هر انقلابی سه چهره دارد:

ایدئولوگ انقلاب

رهبری انقلاب

مدیران انقلاب

ایدئولوگ انقلاب کسی است که جهان بینی و استراتژی جنبش را ترسیم می کند و رهبر انقلاب ضمن بیان هدفها و روشهای تحقق آن ، استراتژی جنبش را به سمت پیروزی هدایت می کند.

این دو چهره ممکن است مانند انقلاب هند در دو نفر یعنی گاندی و نهرو تجلی کند و ممکن است در انقلابی این دو چهره در یک تن تجلی کند و فردی هم ایدئولوگ و هم رهبر انقلاب باشد.

نکته مهم این است که رهبر انقلاب کسی است که انقلاب بی نام او شناخته نمی شودواساسا" جنبش انقلابی و پیروزی آن بدون او متصور نیست.او جزء ذاتی انقلاب است. اما آنان که پس از او بر مسند رهبری می نشینند مدیران انقلاب هستند.زیرا تاریخ جنبش انقلابی تا پیروزی آن را می توان بدون آنها تصور کرد.اما انقلاب که پیروز می شود و نظام سیاسی تاسیس می گردد رهبران بعدی به تعبیر دقیق تر مدیریت انقلاب را به عهده دارند بر همین اساس ما امام را بنیانگذار انقلاب می دانیم.

 

                                                                                                                           شوکران اصلاح             

                                                                                                                       دفاعیات عبدالله نوری         

  

 

به خاطر دارم :

یک - بعد از رحلت امام ، جانشین ایشان بر اساس اطلاعیه مجلس خبرگان رهبری بعنوان رهبرجمهوری اسلامی  معرفی گردید. دو سه هفته بعد در یکی از خطبه های نماز جمعه آقای هاشمی گفتند : پیروان امام و انقلاب در دیگر کشورها گله مند شدند که چرا رهبر جدید را" رهبر جمهوری اسلامی"اعلام کرده اید و آنرا مختص خود دانسته اید در حالیکه ما از طرفداران انقلاب هستیم پس باید رهبر ما نیز باشد . در پی آن پیشنهاد کرد که از این به بعد به ایشان رهبر انقلاب بگویند.

 

دو- بر اساس مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی "عبارت "مطلقه" در اصل 75 قانون اساسی ، به پیشنهاد آقای عبدالله نوری گنجانده شد.آنجا که گفته می شود قوای سه گانه نظام زیر نظر ولایت مطلقه فقیه اداره می شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
ابراهیم جمعه 3 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 12:09 ب.ظ http://teshnagangodrat.blogsky.com/

سایت زیبایی است و با هدف به نظر می اید حرف برای گفتن دارد موفق باشی تا فرصتی دیگر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد