سخنان

سخنان تامل برانگیز ولی بی فایده خاتمی

« من یک سوال دارم؛ چطور است که مساله‌ی خرید و فروش خون به‌عنوان یک موضوع مورد اهتمام علما و متفکران اسلامی ما قرار می‌گیرد،ـ اما پدیده‌ا‌ی به نام آزادی برای متفکر اسلامی ما دغدغه‌ی خاطر ایجاد نمی‌کند؟ تکلیف ما با عقیده جهانی شدن ـ که مانند سونامی می‌آید ـ، آزادی و مردم‌سالاری چیست؟ آیا کسانی این تصور را دارند که می‌توان بشریت را به دوران ماقبل مردم‌سالاری برگرداند؟ مردم‌سالاری تاریخی دارد که از تاریخ قدیم یونان مطرح بوده و در اندیشه‌های فارابی هم هست. اما تا قبل از دوران جدید، مردم‌سالاری و دموکراسی امری مضموم بود؛ هیچ‌یک از متفکران و فیلسوفان بزرگ سیاسی دنیای اسلام و دنیای غرب توصیه‌ی به مردم‌سالاری نمی‌کردند.»

« ما هیچ رسالت جهانی‌ای نداریم؛ خیال نکنید که آمده‌ایم همه‌ی عالم را طبق روال خودمان به حکومت‌های دیگری تبدیل کنیم و حرف‌هایی بزنیم که مشکلات اقتصادی و سیاسی برای خودمان در دنیا به‌وجود بیاوریم. چه کسی گفته که ما رسالت داریم همه‌ی دنیا را مسلمان کنیم؟ اگر این‌طور بود، فلسفه‌ی ظهور امام زمان (ع) معنا نداشت و حکومت جهانی واحد از آن بزرگوار است. باید در داخل کشور وقتی مردم به ما اعتماد کرده‌اند، اوضاع را به‌طور نسبی درست کنیم و خیال نکنیم آدم‌های مثبتی هستیم، ما انسان‌های اشتباه‌کاری هستیم؛ همه این‌ها را به نام اسلام نگذاریم. الان مد شده است هر کسی که سواد قرآنی، اسلامی و حتا سواد امروزی ندارد، هر پنداری را که به ذهنش می‌آید، می‌گوید قرائت من از اسلام است. شناخت اسلام، معیار دارد. اگر مسائل 800 سال پیش را به قرآن عرضه کردید، جواب آن مسائل را می‌گیرید. با مسائل 800 سال پیش جواب مسائل امروز را از قرآن نخواهید گرفت؛ مگر آن‌که امروز را بشناسید.»

 

الهی آمین

نظرات 1 + ارسال نظر
سروش سه‌شنبه 10 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 01:33 ق.ظ http://clickit.blogsky.com

۱- من با این که ما در دین اسلام افراد متفکر و فیلسوف داشتیم کاملا مخالفم در تعالیم اسلام عنصری به نام تفکر اصلا وجود ندارد همه چیز بر مبنای دگمیت و تقلید می چرخد
مثال هاش هم فراوان است
۲- چه دلیلی وجود داره که همه مثائل و مشکلات بشر امروز باید حتما توسط دین حل بشه!!!
اگر قرار بر این بود خداوند حتما پیامبر دیگری برای بندگانش می فرستاد
۳- تمام این حرف ها شعار هایی برای حکومت داری و پایین نگه داشتن سطح تفکر عامه مردم است . (همیشه در حالتی احساسی بودن )
۴- نکته ای که خیلی مهمه و شما یادت رفته
آقا وقتی می گه میشه حتما میشه الکی که حرف نمی زنه !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد