سوریه


پنبه سوریه هم داره زده می شود. با انتشار گزارش مهلیس دادستان آلمانی مامور تحقیق قتل رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان و صدور قطعنامه دیروز ،سوریه زیر شدید ترین فشارهای بین المللی قرار گرفته است. عده ای از سران عالی رتبه سوریه در مظان توطئه قتل حریری هستند.گرچه سوریه مفاد این گزارش را رد کرده ولی بعید می دانم که اثری در نتیجه آن داشته باشد. بخصوص که خودکشی قاضی کنعان وزیر کشور  سوریه و از نزدیکان اسد درست چند هفته قبل از انتشار گزارش ، احتمال دخالت سران سوریه در این ترور را قوی جلوه می دهد.

ایران متحد قدیمی سوریه فعلا سکوت اختیار کرده تا روند برخورد با سوریه را زیر نظر داشته باشد. مطمئنا این شرایط برای ایران نیز مطلوب نبوده و چه بسا اسفناک نیز خواهد بود. آمریکا قصد دارد پس از عراق ، پرونده بعث سوریه را هم در هم بپیچد.دقت کنید که چگونه پازل خود را در منطقه دارند تکمیل می کنند. با حذف سوریه ، آن هم با گزارش رسمی سازمان ملل ، آمریکا یک براندازی آسان را با اتحاد کشور های دیگر صورت خواهد داد. همین الان فرانسه ، که در جنگ علیه عراق مخالف سرسخت بود با آمریکا همراه است. این کار باعث خواهد شد آمریکا اجماع جهانی را که پس از پیدا نشدن تسلیحات هسته ای در عراق از دست داده بود مجددا بدست آورد. از سوی دیگر ، مکان امن گروه های  فلسطینی که با اسرائیل در مبارزه هستند در سوریه ناامن خواهد شد .

اما ایران ، ایران که دل خوش بود که با ورود سوریه به جمع کشورهای عضو آژانس هسته ای ، می تواند رای مثبتی به نفع خود کسب کند ، با این شرایط چنین انتظاری بسیار بعید به نظر می رسد و سوریه زیر این فشار چه بسا علیه ایران نیز رای بدهد.

سوریه در طول جنگ همواره از ایران حمایت کرد ، البته ایران هم از طریق دادن نفت ، از خجالتش در آمد .اما متقابلا در این جریانات ، سوریه توقع حمایت از طرف ایران را خواهد داشت اما ایران با این موقعیت فلاکت باری که خود در قضیه هسته ای در جهان دارد چگونه می تواند از سوریه حمایت کند و چه بسا حمایت ایران از سوریه ، موقعیت ایران را در جهان بسیار تضعیف خواهد کرد.

آیا بعد از سوریه قرار است برای ایران هم یک چنین پرونده ای را باز کنند ؟هیچ بعید نیست.منتظر خبرهای داغ از منطقه باشید

این هم رئیس جمهور ما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد