کشف حجاب

امروز سالگرد کشف حجاب است. 70 سال پیش در راستای برنامه های پیشرفت مملکت اقدام به برداشتن اجباری حجاب از سر زنان گرفته شد. گرچه بعد ها در حکومت پهلوی دوم این اجباردر محیطهای عمومی برداشته شد اما کماکان در دستگاههای دولتی این قانون برقرار بود.

با پیروزی انقلاب تا  اوائل سال 60 خانمهای بی حجاب در سطح شهر دیده می شدند و آن زمان روی در برخی مغازه ها نوشته بودند " از پذیرفتن خانمهای بی حجاب معذوریم" چیزی که بعد از آن به عبارت "بد حجاب" تغییر یافت.

با شروع جنگ و برخوردهای خیابانی با گروههای سیاسی مختلف و حاکم شدن فضای سیاسی بسته ، محدودیتها هم گسترش یافت و شرایط به گونه ای پیش رفت که امروزه از طراحی لباس ملی و پوشش اسلامی برای خانمها سخن به میان می آید. حتی به طور غیر رسمی از برخی بلندگوها سخن از اجباری شدن چادر ، حداقل در اماکن و مراکز دولتی به میان می آید .

اگر چنان تغییر رفتاری در زمان شاه و اجبار به برداشتن حجاب نادرست بود که بود ،‌اینگونه برخورد ها ، و اجبار در گذاشتن حجابی خاص بر سر خانمها هم اشتباهی دیگر است. که این دومی بسیار سخت تر از اولی خواهد بود .

**********

خاورمیانه حسابی بهم ریخته ، حذف شدن شارون ، در پی سکته مغزی او، از صحنه سیاسی ، در حالیکه قصد داشت با تاسیس حزب جدیدش با پیروزی در انتخابات اسفند ماه دنباله روند صلح را در پیش بگیرد همه چیز زا در ابهام فروبرده است.

عبدالحلیم خدام در سخنانی دیگر خواستار سرنگونی حکومت بعث سوریه شده است . در عراق با آن همه فشار حمله آمریکا هیچیک از اطرافیان صدام دست به چنین کاری نزدند حتی چندین بار شایع شد که طارق عزیز فرار کرده و به کشور دیگری پناهنده شده ولی تمام آن کذب بود. اما الان می بینیم که اوضاع سوریه بسیار وخیم تر از روز قبل می شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
سروش شنبه 17 دی‌ماه سال 1384 ساعت 08:10 ب.ظ http://clickit.blogsky.com

*با توجه به تکرار تاریخ احتمالآ حکومت بعدی به دنبال کشف حجاب خواهد بود ..... ( مردم ما همیشه یکی دو فاز عقب هستن!)
مرگ سر دمدارن و سقوط حکومت های دیکتاتوری به جای اینکه آقایان به یاد مرگ و ... بندازه فکر می کنن دعای ننه سکینه شون گرفته!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد