سالگرد مشروطه

امروز یکصدمین سالروز مشروطیت است . راستش خودم نفهمیدم بالاخره این جریان ، که آن نیز عنوان  انقلاب به خود گرفت به نفع این مملکت بود و یا به ضرر آن ، چرا که هر گروه و صنفی که پس این جریان روی کار آمد با برداشت خود آنرا تفسیر و تحلیل کرد. عده ای اصل آنرا تائید ولی پیامدش را رد کردند و بر انحراف آن از اهداف اولیه پافشاری کرده و می کنند . اما گروهی خود این انقلاب و پیامدهایش را سرلوحه پیشرفت های بعدی این مملکت می دانند. چه بسیار کسانی که جریان روشنفکری در تاریخ این سرزمین را بزرگترین دستاورد آن به شمار می آورند که آن نیز توسط حکومتهای پس ازآن همواره سرکوب شد و بسیاری به زندان افتاده و یا به چوبه دار سپرده شدند.

امروز هم از تمام تریبونها در سالگرد این واقعه مهم که به حق می توان نقطه عطفی در سرنوشت این مملکت دانست سخن سرائی می شود .اما مطلب اساسی اینجاست که تمام جریانات ، چه حاکمان فعلی و چه سرنگون شده ها و چه کسانی که در زمره مخالفان نظام قراردارند با عینک خود به آن می نگرند و مردم بیچاره می مانند که کدام راست و حسینی حرف می زنند.

روزنامه شرق چند ماهی است که به همین مناسبت مقالاتی را هر روزه در یک صفحه مجزا چاپ می کند. اما همین مطالب که در آن آرا و نظرات گوناگونی در آن بیان شده گویا به مذاق عده ای خوش نیامده و بخاطر انتشار آن علیه روزنامه به دادگاه شکایت شده است.

آدم حیران می ماند ، کسانی که از انحراف جریان مشروطیت نام می برند حاضر نیستند حتی گوشه ای از برداشتهای دیگر تاریخ نویسان در خصوص این رویداد مهم را هم بخوانند و یا بشنوند. براستی صد سال دیگر آیندگان چه قضاوتی در باره امروز این مملکت و حاکمان آن خواهند کرد.
نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا قراباغی شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 05:28 ب.ظ

مشروطه از حیدر خان عمواوغلی گرفته تا ستارخان و باقرخان و حتی تا نوری٬ تاریخ پرافتخار میهن ماست و سرآغازی بر گسستن از دیکتاتوری و ورود به دنیای جدید.
سید جان٬ از مشروطه و نرگس و محمدی و زیدان نوشتی٬ ولی پسر عم خود را تنها گذاشتی! البته لبنان در آتش را خوب نوشته بودی٬ ولی کم بود. دلم می خواهد از آن امامزاده هم بگویی. دلم می خواهد بدانم در این قسمت جهان که ما زندگی می کنیم٬ چه اتفاقی دارد می افتد؟ و ما کجای تاریخ ایستاده ایم؟ (یا خوابیده ایم!)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد