نخبه کشی

دستخط امیرکبیر به ناصرالدین شاه در خصوص حاکم قم

امروز روز قتل امیر کبیر است .بزرگ مردی که خیلی جلوتر از زمان خودش زندگی می کرد. البته دنیا در آن زمان راه پیشرفت را یافته بود و نخبگان بسیاری را در دامان خوش پرورانده بود اما جامعه آن روز ایران از این قافله عقب بود و همچنان نیز هست . در چنین زمانی فردی به صدارت می رسد که در صدد تبر می آید که تغییرات بنیادی در ارکان نظام آن زمان ایجاد کند. اما مردم در وادی دیگری سیر می کردند. امیر کبیر قربانی جامعه خودش شد. همانطور که قائم مقام فراهانی نیز چنین شد . نمی دانم کتاب" جامعه شناسی نخبه کشی " دکتر رضا قلی را خوانده اید یا نه، دکتر در این کتاب  بخوبی روند قربانی شدن چنین انسانهائی را در جامعه عقب مانده دورانشان بخوبی بررسی می کند این کتاب در سال 77 منتشر شد آن زمان که خاتمی با بیان دیگری به عرصه آمد اما او نیز حرفهائی می زد که جامعه از فهم آن عاجز بود یا حوصله شنیدن آن را نداشت. رضا قلی در جائی از این کتاب می گوید «در یک جامعه ضحاک پرور،فریدون توفیق چندانی نمی یابد، آن هم مشروط بر این که به ابزارهای ضحاک دست نبرد،زیرا جامعه رفتار او را بر نمی تابد».

نظرات 1 + ارسال نظر
محبوب پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1385 ساعت 08:57 ق.ظ

به نظر نمیاد جامعه زیاد تغییری کرده باشه. برای من این سواله که چرا حتی فردی مثل امیر کبیر برای صحبت با شاه از جملاتی مثل قربانت شوم استفاده می کرده شاید به این دلیل که اصلاح ویا تغییر باورهای مردم آسان نیست ٬ در طول تاریخ ایران٬شاه فردی برتر بوده که بعد از ظهور صفویه با فتوای مراجع زمان ٬مشروعیت حکومت داشته و مردم او را سایه خدا می دانستند ٬او را آنقدر بالا میردند که خودش هم باورش می شد که قبله عالمه ! یه نفر همیشه می گه : متاسفانه بدرد این مردم فقط حکومت شاهنشاهی می خوره و بس !! حتی با رئیس جمهورشون هم مثل شاه رفتار می کنند !از این جهت هر که با شاه مخالفه باید از بین بره !

گفته نشد جامعه تغییر کرده شاید بدتر هم شده باشد اما چرا میرزا تقی به شاه گفته قربانت شوم ! خوب اولا برادر زنش بوده ثانیا برای پیشبرد یکسری کارها که صلاح و منفعت مردم در آن بوده (نه برای تملق) شاید لازم باشد حدودی را نگهداریم.
گویا خودمان دوست داریم یه آدم مقتدر( به زبان امروزی دیکتاتور) بالا سرمان باشه تا کارها را درست انجام بدیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد