اخراجیها

سی دی فیلم اخراجی ها را یکی ازدوستان بهم داد و دیشب باتفاق خانواده نشستیم و تماشا کردیم.اواسط این فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران بود که افسوس خوردم چرا وقتم را به خاطر تماشای آن تلف کردم.

بازهم داستان تحول یک شبه در انسانها، عشق و عاشقی های سطحی ، این عاشق خواهر اون یکی است و اون عاشق خواهر این یکی و یکباره فرد از خود بیخود شده و از قید جان و زندگی اش می گذرد.بازهم ساختن موضوعی که دارای پیام است اما پیامی که دیگر جذابیتی ندارد و کارگردان خواسته با ایجاد یکسری هزلیات کلامی اونها رابهم بچسباند

اگر یه دوجین بازیگر اصلی و لودگی های سطحی اشان را کنار بگذارید که یقینا دلیل استقبال مردم هم همین ها بوده مابقی فیلم یکسری صحنه های کلیشه ای از جنگ است. که همانند آن را در فیلمهای معمول از این دست فراوان دیده ایم.

لودگی هایی که هیچ تازگی نداشته ولی چون مثلا اکبر عبدی با آن لهجه آذری اش بیان می کنه کمی جالب به نظر میاد. سطحی بودن این مطالب به آن حد می رسد که مثلاً از رفتارناپسند یک نفر  برداشت بمب شیمیائی می کنند وهمه ماسک می زنند، نخوردن شربت که مبادا شهید بشن ، گزینش آبکی وسوالات سولفاته شده برای رفتن به جبهه ، خط شکنی و عبور از میدان مین بااشاره همان جک عبور از سیما و مینااز این قیبل اند.

ده نمکی ملغمه ای درست کرده است. شنیدم بعضیها می گفتن چرا کارگردانان دیگر چنین فیلمی نساختند.یقیناً اگر کمال تبریزی می خواست بسازد بازهم مانند " لیلی با من است" می ساخت که این فیلم قابل قیاس با آن نیست.

در طول تماشای فیلم به هیچ عنوان فکری به سازنده اش نکردم اما وقتی این سازنده را دخیل کنید خواهید دید چقدر ما مردم سرکار هستیم. عده ای که تا دیروز سردسته غوغا سالاران(بقول فیلم مکس) بودند حالا سردمدار کارهای فرهنگی شده اند .همانهائی که در کارنامه افتخاراتشان ضرب و شتم خیابانی مهاجرانی و نوری ودانشجویان بی دفاع کوی دانشگاه را دارند.روزی فیلم فقرو فحشا را مونتاژ کردند و امروز ترانه های آنور آبی را در کاروان عازم به جبهه می خوانند. آیا مسعود ده نمکی می خواهد مخملباف دیگری شود؟ آیا اگر این فیلم را کس دیگری ساخته بود بجرم اهانت به جبهه و جنگ جلوی آن را نمی گرفتند؟

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد جمعه 24 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 08:47 ب.ظ http://www.arezoobarani.mihanblog.com

سلام دوست من
وبلاگ زیبایی دارین
به من هم سر بزنید
خوشحال میشم
منتظرتم

اگر به خانه من آمدی

برای من ای مهربان چراغ بیاور

و یک دریچه تا ازآن

به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم

کاوه شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 06:58 ب.ظ

ایول ایول حاج مجید ایول
یاد تو افتادم
کلی هم خندیدیم
ایول

اسماعیل یکشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 08:02 ب.ظ http://MyVoice.blogsky.com

سلام؛

دوست عزیز من این فیلم رو ندیدم! (متاسفانه یا خوشبختانه)
اما خیلی برام عجیبه که مردم دو دسته شدند:
دسته اول که فقط میگن رفتیم برای خنده و خب گور پدر اینکه کی این رو ساخته!
و دسته دوم دوستانی مثل شما که فیلم رو دیدند و به یاد روزهایی که خودتون گفتید می افتند که کارگردان چه ها کرده!
خیلی برام جالبه که تعداد کسانی که واقعا از این فیلم برداشت جبهه و جنگی داشته باشند (مثلا مثل فیلمهای همون آقای کمال تبریزی که فرمودید یا بهتر بگم حاتمی کیا) خیلی خیلی کمه!
البته این نظر منه ها!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد