تبرج

بر اساس اعلام رییس پلیس پایتخت، استفاده از پوتین‌های بلند، کلاه بدون مقنعه یا روسری، پوشیدن پالتو یا کاپشن کوتاه بدون مانتو، لباس‌های تنگ و چسبان به جای مانتوهای مناسب از جمله مصادیق بدپوششی در فصل زمستان است.

وی عنوان کرد پوتین بر روی شلوار از لحاظ شرعی نوعی تبرج به شمار می‌رود و بر این اساس با توجه به این که تبرج از مصادیق بد پوششی است، با این قبیل موارد نیز برخورد خواهد شد، چراکه برای نمونه قرار گرفتن چکمه بر روی شلوار به دلیل نشان دادن بخشی از برجستگی‌های بدن از مصادیق شرع است و تبرج به حساب می‌آید.

 

کلمه «تبرّج» که در قرآن آمده، از کلمه «برج» گرفته شده و به معنای ظاهر شدن در برابر مردم است؛ همان‏گونه که برج قلعه، برای همه هویداست.

شهید مطهری در این رابطه می گوید : « از این دستور می توان فهمید هر چیزی که موجب جلب توّجه مردان نامحرم گردد ،ممنوع است»

 

اما مسئله آنست که امروزه چه کسی مصادیق تبرج را مشخص می کند. در زمان بستن مطبوعات و روزنامه ها وقتی قاضی مزتضوی استناد به قانونی مربوط به 40 سال پیش کرد که مربوط به اراذل و اوباش بود و روزنامه را معادل سلاح قلمداد کرد اصطلاح باستانشناسی در کاوش قوانین را یک نفر بکار برد حالا هم اینها هر جور که دلشان بخواهد از شرع و عرف و آیه و روایت برداشت و تفسیر می کنند. و آنچه را خود لایق آنند را در این تفسیر می گنجانند همانگونه که پوتین روی شلوار و کلاه عامل تحریک جامعه به حساب می آورند.

اما یه مطلب اینها که این مصادیق را تعیین می کنند قبلا کجا آن را تست کرده اند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد